Cuma, Mart 23, 2007

Sulukule



ROMANISTANBUL blogundan takip ediyorum olan biteni. Kentsel donusum ismiyle, Istanbul surlarini guzellestirmek amaci altinda Sulukule acil kamulastirilma kapsamina alinmis. Yikilacak tamamen. Yerine Osmanli tipi evler yapilacakmis.

Siteden ve diger okuduklarimdan cingenelerin Istanbul'a 11. yuzyilda geldigini ogrendim. Dunyadaki en cok cingene yasayan ulkelerden birinin Turkiye oldugunu ogrendim. Bandirmali olarak cingenelerin muzigimizdeki kulturumuzdeki yerini hep biliyordum.

ITU'de hoca mimar Korhan Gumus surlari kultur varligi kabul edilen UNESCO kararinin nasil etrafindaki sosyal dokuyu da kapsadigini, bu yikim kararinin nasil irkci oldugunu, bunun sadece evleri degil bir kulturu yoketmeye yonelikoldugunu anlatiyor. Ama beni en etkileyen birbirinden bagimsiz olarak dertlerini anlatmaya calisan bir yasli teyzenin ve bir genc kadinin yakarislariydi. Yikilanin sadece evler olmadigini nasil icten anlatiyordu.

"Devlet milleti yikmasin"

"Bizim semtimiz burasi, bizi yikmasinlar"

Sitedeki videolar (1,2,3) cingenelerin kisa bir tarihini, yikimi ve yoksulluklarini anlatan bir belgeselin parcalari.

Bu da Economist'teki konu ile ilgili yazi.

0 comments: