Perşembe, Kasım 09, 2006

Liberal olamiyorum

GeleneK blogunda Atilla Yayla'nin bir tartisma programinda verdigi ozgurluk dersini izledim. Gercekten ders vermis. Ben kendimi ozgurluklerden yana bir kisi olarak tanimlamaya calisiyorum. Atilla Yayla gibi dusunmek istiyorum. Ama turban konusuna gelince basaramiyorum

Ortadaki sozde tartismalarin cogu bana da abes geliyor. Ninelerimizn basortusu-turban, siyasal simge-degil, hatta kamusal alan tartismalari bile benim cok ilgimi cekmiyor. Sonucta hangi nedenden olursa olsun birileri basini ortup universiteye girmek istiyor ve bu yasaklaniyor.

Kisisel ozgurluk olarak dusunulunce, universitede turban kesinlikle serbest birakilmali isteyen istedigini giyer. Lisede'de serbest birakilmali haliyle. Simdi seslerini duymuyoruz ama basortusu zulmune ugrayan ilkokul cocuklarini dusunuyorum.Islami kurallar acisindan universite ile ilkogretimin farki yok, basin ortulmesi ergenlikten sonra zorunlu. Burada durum daha da vahim cunku ilkogretim zorunlu. Olay egitim hakkini elinden almak degil zorla dininin gerekliliklerini engellemek. Esas zulum bence bu.

Giyim ozgurlugu olarak dusunulunce carsafin turbandan herhangi bir farki yok. Turbanin oldugu yerde o da olmali. Pece kisiyi tanimayi engelledigi icin biraz karisik onu hemen kabul edemiyorum.

Bazilari baslarinin acik olmasini istemedigi icin kizlarini okula gondermiyor. Okullarda bir baslarini kapayabilseler... Neyse o konuyu hallettik.

Bazilari erkeklerle yanyana oturdugu icin kizlarini okula gondermek istemiyor. Devletin okulunda haremlik selamlik oturulmaz tabi. Ama ozel sektorun onunu kesmemek lazim. Herkes okulunda istedigi duzende oturur.

Bazen yazimin tonu ironik olsa da olaya sirf ozgurlukler penceresinden bakabilsem, olmasini kabul edecegim durumlar bunlar. Ama ben olayi bir guc mucadelesi olarak goruyorum. Dinin toplumda egemen olmasini isteyenlerle buna karsi cikanlar arasinda. Yukaridaki saydiklarimin hepsi tek tek olsa bile bu mucadele bitmeyecek. Gecen yazimda ABD'yi anlattim. Bu ozgurluklerin hepsi var ama mucadele devam ediyor.Turkiye'deki Anayasa mahkemesi kararlari, Avrupa Insan Haklari Mahkemesi kararlari, televizyondaki abuk subuk tartismalar hep bunun bir parcasi.Laik kesim kanundan, mahkemeden, askerden yana guclu olsa da halk gozunde gucunu kaybediyor gibi geliyor bana.

Turban giyme ozgurlugunden yana oldugumdan falan degil ama turban konusunun bu buyuk guc savasinin sadece bir muharebesi oldugunu dusundugumden, belki de serbest birakmak gerekli diye dusunmeye basladim. Cunku halka karsi savasmak uzun surede surdurulebilir bir sey degil. Bir sonraki konuda, halkin daha buyuk bir kesiminin desteginin alinabilecegini umuyorum. Universite'de turbana izin verildikten sonra Islamcilarin bir sonraki hedefe daha guclu, daha enerjik, daha buyuk bir momentumla gitmesi beni korkutuyor. Ama savunma refleksinin amacini unutmus, nasirlasmis bir baski halinde devam etmesi de korkutuyor. Universitede turbani yasaklayan duzenin, 301lerden kurtulmasini da beklemem bosuna. Ama "Ilkokullarda carsafi yasaklayan duzenin 301'lerden kurtulmasini beklemek bosuna" diye bir cumleyi de bir gun yazmaktan korkuyorum. Bunaliyorum...

Not: ABD'de devlet binalarinda 10 emir kaynadi. Ama Evrim konusuna donecegim kesin.

2 comments:

serdar bayram dedi ki...

elinize sağlık hoş bir bloğunuz var
saygılar

onur uysal dedi ki...

ben, sadece "ozgurlukcu" olma kaygilarindan dolayi degil, basortulu insanlari universiteden uzak tutmaktansa okumalarinin daha guzel oldugunu dusundugumden de kendimi sikismis hissediyorum. dedigin gibi, isin obur yani da gucler savasi. sanki en guzeli, madem ozgurluk onemli olan, her konuda olsun, din dersleri de serbest olsun, evrimi okuyup tartismak da demek gibi geliyor.