Cuma, Ekim 13, 2006

Bilim adamlarından evrime büyük darbe


Bu Zaman gazetesi'nin 4-10-06 traihli bir haberinden. Okuyunca acaip kizmistim blog yazmaya niyetlenmeme sebeplerden biri.
"
Almanya’da yapılan bir araştırma, insan ile maymun arasındaki farkın evrim teorisi ile açıklanamayacağını gösterdi. Time dergisinde yayınlanan habere göre, Max Planck Enstitüsü uzmanları, insanlar ile maymunlarda bulunan benzer genlerin bile çok önemli farklılıklar taşıdığını tespit etti. Time dergisinin bu hafta kapağına taşıdığı ve geniş yer ayırdığı bu araştırmaya göre, insanda ve maymunda FOXP2 isimli bir gen bulunuyor. Gen aynı olmasına rağmen aminoasit diziliminin farklı olması insanların konuşma yeteneğini geliştirmesini sağlıyor. Uzmanlar bu küçük farkın evrim teorisi ile açıklanamayacağı görüşünde birleşiyor. Haberin devamında Amerika Birleşik Devletleri’ndeki dini grupların açıklamalarına yer veriliyor. Bilim adamlarının evrim teorisinin genlerle ispatlanamayacağı görüşüne sahip çıkan gruplar, “Bu gelişme insanların maymunlardan farklı olduğunu ve evrim sürecinde gelişmediğini gösterdi. Dünyayı yaratan Zat’ın insanları farklı tasarladığını kanıtladı.” diyor
"

Tamam evrim teorisine karsisiniz. Gordugunuz her seyi buna yormaya calisacaksiniz, bu da tamam. Bir kose yazisinda bilimadamlarinin buldugu bulgulari kendi gorusunuze gore yorumlamaya calisabilirsiniz. Ama bu dupeduz yalan haber.

"Uzmanlar bu küçük farkın evrim teorisi ile açıklanamayacağı görüşünde birleşiyor."

Uzmanlar bu konuda birlesmiyorlar. Uzmanlar kim zaten. Halk diyor ki gibi birsey zaten bu. Gazetelerin kuyruklu yalan atacagi zaman kullandiklari sozler: halk diyor ki, uzmanlar birlesip demis ki. Kim demis hangi halk, hangi uzman?

Bir tane tirnak icinde gercek alinti yapmislar. Kimden? Amerika'daki dini gruplardan.

foxp2 max planck ve language diye aradigimda karsima su makale cikti google da. Eski bir makale bu. neyse zaten ikisi arasindaki farki anlayabilecegimi sanmiyorum
http://adsabs.harvard.edu/abs/2002Natur.418..869E

Bu konuda calisan bilim adamlari hangi bolumde?
Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology
Evrimsel Antropoloji.
Bunlar mi yukarida bahsedilen uzmanlar?

Dini inancin insani ahlakli kilmasi gerekmiyor mu? Bilimsel verileri gormemezlikten gelebilirsin. Ama dupeduz yalan soylerken nerede senin dinin nerede senin ahlakin?

6 comments:

canavar dedi ki...

bu yaziyi Zaman haberinin altina yorum olarak eklesene..

benim canimi sikan baska bir boyut da, dini kokenli evrim karsiti hareketin evrim kurami uzerinde calisan bilimadamlarini (ve bilime finansal destek saglayan kurumlari) daha korumaci, tutucu, savunmaci bi usluba itmesi.. bir teori ancak onu ameliyat masasina yatirip, en ince noktasina kadar, tarafsiz bir gozle irdeleyebilecek elestirel yaklasimla gelisir.. evrim kuraminin icinde de bir suru arastirilmamis, haritasi cikarilmamis kollar mevcut.. ama iste bu dis cephe, bence cogu bilimadaminin evrim kuramina yapici-elestirel yaklasimina bir ust sinir getiriyor.. ornegin, "Darwin'in Tehlikeli Dusunceleri" kitabinda Dennett, Darwin'in curuttugu Lamark teoremine, yine dogal seleksiyon mekanizmasini kullanarak, cok ilginc bir destek ortaya koyuyor.. "hangi kosullarda iyi bir marangozun cocugu da iyi bir marangoz olur"u tartisiyor.. ve bunu evrim kuraminin isigi altinda gerceklestirerek, kurami daha da gelistiriyor.. ama iste bir evrim bilimcisinin, evrim karsiti baski altinda, bu tur yaratici sorgulamalardan kacinmasi icten degil..

dağınık kafa dedi ki...

Zaman gazetesine yorum yazabiliyorsun ama yazilan yorumlar diger okuyucular tarafindan gorunmuyor. Bir de diger gazetelerdeki okuyuca yorumlarina bakarsin, buz gibi sogursun olaydan.

Dis baski altinda bir grubun kendini elestirme gucunu kaybetmesi hayatin her kisiminda gordugumuz bir sey bilime de bulasmasi uzucu ama sasirtici degil. Iranli rejim muhalifinin Amerikanin saldirisi tehlikesi karsisinda sesinin azalmasi. 1915 yilindaki olaylari anlamayan calisan bir Turkun Ermeniler'in nefrete ve kin kusmaya varan davranislari karsisinda aklini yeteri kadar acamamasi gibi.

evrimci dedi ki...

Time dergisinde çıkan haberin tam çevirisine http://anhedonik.googlepages.com/time.html adresinden ulaşabilirsiniz.

Zaman gazetesinde yazanların aksine bu makale evrimi destekleyici bir yazıdır. Zaman gazetesi açık açık yalan haber yapmış. Ayıp ayıp...

Mesut Turel dedi ki...

Burda bu yaziyi gordugume cok sevindim hatta gece gec saat olmasa yazari arayi tebrik edecektim:) Yaziyi okuduktan sonra yalniz olmadigimi hissettim. Bu haberi Zaman gazetesinde ben de okudum ve Time nasil boyle bir haber yapmis enteresan gercekten diye diye dusunup yazinin orjinalinide dikkatli bir sekilde okudum. Ve okudukca delirdim. Bir haber nasil bu kadar carpitilir, aklim hafsalam almadi. Hemen yazinin altina uzun bir yorum yazmaya yeltendim ama nafile yorumlarimi yayinlamadilar elbette. Ondan sonrada oturup editore uzun bir mail yazdim ona da cevap yok. Insanlarin gozunun icine baka baka yalan soylemek bu olsa gerek. Ben kendi adima evrime inanan bir insan olmasamda, evrim karsiti insanlarin, tamamen evrim yanlisi bir makaleyi carpitip, evrim karsitiymis gibi gostermesini acinilacak bir durum olarak goruyorum. Dupeduz kendilerini komik duruma dusuruyorlar. Belliki gazetenin amaci okuyucularina "bakin koskoca Time dergisi bile evrim yok diyor" mesaji verip onlarin imanlarini kuvvetlendirmek?! Ortalama bir Zaman okurunun da gidip yazinin orijinalini okuyacagina pek ihtimal vermiyorum. Bu durumda gazete kendi aklinca durumu kotarmis ve amacina ulasmis oluyor. Ama tabi ki bilincli okuyucularinin da gozundeki degerini sifirlamis oluyor. Onceleri Zaman gazetesinin duzenli bir takipcisi olup, cok kaliteli bir gazete oldugunu dusunsem de, bu yaziyi Zaman gazetesinde gordugum gunden beri artik bu gazeteyi okumuyorum. Yalanla dolanla insanlarin imanlarini pekistirme sacmaligina isyan ediyorum!!

Mesut Turel

dağınık kafa dedi ki...

Mesut,

Senin yazini gormek de beni cok sevindirdi. Ben olayi evrime inanmayan bir kisinin acisindan hic dusunmemistim. Insan kendisiyle ayni fikirde olmayanlari "oteki" olarak konumlandirmaya cok meyilli. Evrime inanmayanlarin hepsi boyle zaten demek cok kolay. Evrime inanmayip ama bu yazidan rahatsiz olman benim o kolayciligimi bozdu.

NMD dedi ki...

mesut beyle neredeyse aynı durumdayim hakkaten sarsıldım bu haberden sonra...yalandan dolandan haber yapıp insanlara faydalı olma düşüncesi hakkaten dehşete düşürdü beni oysaki piyasadaki en kaliteli gazetelerden biri olarak düşünüyorum zaman gazetesini...bu arada ben de evrime inanmayan birisiyim ama bu gerçekleri görmezden gelmek için bir bahane değil..